Selecteer een pagina

Maak doelstellingen SMART

Bij kleinere ondernemers wordt debiteurenbeheer vaak ad-hoc uitgevoerd. Bepaal vooraf uw doelstelling op basis van S.M.A.R.T. (Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Toepasbaar). Voorbeeld: “Aantal dagen dat posten open staan terugbrengen van 90 naar...

Breng processen in kaart

Dit is toepasbaar op alle processen binnen uw bedrijf. Documenteer het proces en probeer dit constant te verbeteren en aan te passen op uw situatie. Beschreven procedures zijn ook beter overdraagbaar en kunnen worden gebruikt als...

Ga met uw tijd mee

Het versturen van brieven en de debiteur bellen zijn de belangrijkste basishandelingen in het debiteurenbeheer. Maar door nieuwe technieken ontstaan er mogelijkheden om het debiteurenbeheer af te stemmen op uw debiteuren. Denk bijvoorbeeld aan het aanmanen per sms....

Train debiteurenbeheerder

Debiteurenbeheer is een vak apart. Een debiteurenbeheerder moet instaat zijn om zonder zijn geloofwaardigheid te verliezen een wanbetaler aan te zetten tot betalen, waarbij de klantrelatie behouden blijft. Een debiteurenbeheerder moet financiële stukken kunnen lezen...

Gebruik de kracht van het incassobureau

Ongeacht de stoere verhalen is er geen debiteur die het leuk vindt om met een incassobureau te maken te krijgen. Een goede incassopartner kan u stickers, stempels en banners met het incassologo leveren om uw debiteur te laten weten dat er al een samenwerking is met...

Kredietverzekering als optie

Bij een kredietverzekering kunt u de omzet verzekeren tegen wanbetaling. Bij deze verzekering geldt: hoe beter uw debiteurenbeheer in elkaar steekt, hoe lager de premie voor de kredietverzekering is. Ongeacht of u wel of geen kredietverzekering heeft doet de volgende...

Ga nooit in discussie

Emoties kunnen hoog oplopen als u een betaling probeert te krijgen van een debiteur. Het aantal smoezen en uitvluchten is voldoende groot om er een boek aan te wijden. Blijf bij uzelf. U heeft correct en op tijd geleverd en de debiteur is pas met verwijten gekomen...

Regelmatig screenen

Niets is zo veranderlijk als een mens. Klanten en debiteuren vallen ook onder dit kopje, daarom is het belangrijk om ook bestaande klanten met enige regelmaat te screenen op kredietwaardigheid. Zowel de KvK als (krediet)informtiebureaus bieden abonnementen waarin u...

Maak debiteurenbeleid

U bent op de goede weg. U heeft een debiteuren administratie opgezet, heeft op basis van risico’s de debiteuren ingedeeld in categorieën. Het is nu het moment om na te denken over het beleid. Wanneer doet u welke actie en hoe gaat u om met klachten, verzoeken...

Maak debiteuren-categorieën

Maak een verdeling van debiteuren op basis van risico en ervaring. Gebruik bijvoorbeeldA,B,C-categorieën en geef elke categorie een specifiek beleid. A zijn de debiteuren met een minimaal risico en een nette betalingshistorie. C zijn de debiteuren welke een hoger...